luni, 10 august 2009

Cugetari despre toleranta


Despre toleranta si prejudecati,
Se spune ca cea mai importanta calatorie este cea pentru maturizare.
Si se mai spune ca importanta este calatoria in sine decat locul in care am ajuns.
In timpul calatoriei intalnim diversi oameni: cu personalitate exacerbata sau stersi, simpli sau intelectuali.
Despre calitatile pe care trebuie sa le aiba intelectual s-au scris foarte multe pagini.
Una din caracteristicile intelectualului este toleranta.
Toleranta pentru ca vine din cunoastere iar o cunoastere profunda a naturii umane e o componenta a gandirii unui intelectual.
In calatoria mea nu am intalnit numai persoane tolerante sau cu o cultura impresionanta. Am vorbit si cu persoane cu foarte multe prejudecati, persoane care desi foarte inteligente isi trasau limite in gandire.
Una din prejudecatile pe care le-am intalnit cel mai des a fost aceea a inferioritatii celor nascuti in provincie fata de cei din Bucuresti.
In anul de gratie 2009 multe persoane considera ca este o rusine sa nu fi din Bucuresti, ca si cum simpla nastere in capitala ti-ar darui o superioritate fata de ceilalti 20 de milioane de locuitori ai Romaniei.
Timp de aproape doua luni am suportat efectele unei astfel de mentalitatii.
Situatia aceasta mi-a reamintit de un domn venerabil, supravietuitor al holocaustului, care intr-un consiliu didactic a dezvoltat tema superioritatii sau inferioritatii diverselor categorii sociale intreband: ,, A avut cineva privilegiul sa isi aleaga parintii?''