Scurta prezentare si solutii propuse
Colegii toxici nu doar ii streseaza pe ceilalti, ci chiar, prin actiunile lor, scad profitabilitatea firmei (prin cresterea unor costuri sau prin diminuarea unor oportunitati de venit). De asemenea pe termen mediu / lung organizatia va intampina dificultati in a atrage si retine cei mai buni oameni. O organizatie / un manager trebuie sa actioneze rapid pentru a preintampina efectele negative.
Un angajat toxic poate fi definit ca o persoana care "trateaza in mod repetat o alta persoana de o maniera necorespunzatoare, utilizand in general un mix de umilire, intimidare, sabotare a performantei" (conform definitiei Workplace Bullying Institute din SUA).
Angajatii "toxici" pot fi subalterni (ca in exemplul de mai sus) dar pot fi si colegi de firma sau sefi. Ceea ce este comun este ca acestia de obicei au o pozitie de putere fata de cel pe care il hartuie / tachineaza. Puterea poate fi una formala sau poate fi data de alte aspecte precum:
- sunt persoane care cunosc persoane "sus-puse" si pot utiliza astfel de parghii in scopuri de constrangere sau de recompensare a celui pe care il hartuie
- sunt persoane care sunt foarte vechi in organizatie si au "monopol" asupra unor informatii (know-how)
- sunt persoane de a caror "buna" cooperare depinde atingerea anumitor targete (ex in vanzari) sau evitarea unor probleme importante (ex: departamentul juridic)
- sunt persoane care sunt lideri informali pentru anumite "grupuri" cu influenta in organizatie etc.
Manifestarea unui angajat "toxic" fata de un alt coleg (inclusiv sef/subaltern) poate lua mai multe forme, de la cele mai subtile (si uneori dificil de observat / urmarit) la cele mai brutale (si vizibile in organizatie).
In continuare sunt prezentate cateva exemple / variante (fara a fi ordonate dupa un criteriu anume):
a. comportament insultator / nepoliticos / umilitor
b. invadarea teritoriului personal (ex: mutarea a diverse obiecte personale de pe biroul cuiva)
c. amenintari si intimidari (directe sau indirecte, verbale sau non-verbale)
d. glume sarcastice sau deplasate (verbal, non-verbal, pe email etc)
e. tratarea cuiva ca si cum ar fi invizibil
f. diseminarea de informatii defaimatoare / umilitoare la adresa cuiva (barfa, etc)
g. utilizarea de elemente non-verbale: gesturi nepotrivite, fluieraturi, zgomote deplasate, intimidare prin apropiere fizica exagerata, aruncarea unor obiecte (ex: dosare) etc
h. manipularea (intentionata) a anumitor conditii de lucru:
- furnizarea de informatii inexacte / incorecte / incomplete cu scopul de a induce in eroare pentru o anumita decizie
- excluderea (directa / indirecta) de la a participa la un set de sedinte critice (pentru activitatea / rezultatele persoanei hartuite)
- formularea unor cereri de activitati / proiecte nerezonabile (ca deadline, ca si continut, ca si mod de lucru)
- critica dura (neconstructiva) a unor actiuni / rezultate
In general un angajat "toxic" foloseste un mix din metodele de mai sus, dar isi adapteaza modalitatea de actiune tinand cont de un set de elemente, astfel alegand:
- actiunile care streseaza cel mai tare persoana hartuita
- actiunile care sunt in linie cu modul sau general de comportament (ex: cu faptul ca este o fire mai glumeata sau mai directa etc)
- actiunile care par corelate cu "grija" fata de valorile organizatiei sau obiectivele / tintele acesteia, caci in multe cazuri angajatul "toxic" pozeaza intr-o ipostaza de erou organizational (ex: pentru anumite actiuni de hartuire se pot folosi pretexte gen "la noi nu se intarzie la sedinte", "la noi nu sunt acceptate decat rezultatele excelente", etc)
Actiunile angajatilor "toxici" au set de efecte negative importante / majore asupra "victimelor" lor, precum:
- scaderea concentrarii
- scaderea satisfactiei muncii
- reducerea energiei si a motivarii (inclusive a celei intrinseci)
- diminuarea drastica a oportunitatilor de colaborare / lucru in echipa
- chiar probleme de sanatate fizica sau psihica.
Efectele negative se extind si asupra victimelor "colaterale", adica alti colegi de birou care asista direct/indirect la activitatea de hartuire a anagajatilor "toxici".
Costurile pe care trebuie sa le suporte companiile care au (sau tolereaza) angajati "toxici" sunt semnificative si pot fi estimate prin calcularea costurilor asociate si/sau oportunitatilor pierdute pentru activitati / elemente de tipul urmator:
- angajati demotivati si fara energie
- angajati distrasi de la activitatile / proiectele curente
- angajati tensionati si preocupati de cum ar trebui sa reactioneze sau cum sa se protejeze de hartuire
- absenteism si concedii medicale (mai mari decat media)
- fluctuatie de personal (mai mare decat cea dorita / previzonata) si inlocuirea acestora
- timp petrecut de manageri pentru a rezolva / aplana anumite situatii "nepotrivite", pentru a calma si a disciplina angajatii "toxici", dar si pentru a discuta cu victimele hartuirii sau cu spectatorii acestui process (care pot fi inclusiv clienti, furnizori, parteneri etc)
- timp organizational pentru mutarea si integrarea unui angajat "toxic" in alt departament (unde este speranta ca se va integra mai bine)
Aceste paragrafe au fost preluate din articolul: Colegii toxici-un factor negativ in organizatie-partea I , scris de Adrian Bucica, Bizcafe, 31 august 2007.
Am publicat aceste paragrafe pentru persoanele care imi vizualizeaza blogul si se afla in situatia de a colabora cu un sef sau colegi dificili. Din experienta mea profesionala nu cred in schimbarile managerilor sau ale colegilor dificili.